Wednesday 5 August 2015

कविता (POEM), मैं कवि हूँ,व्यष्टिवादी कविता, मेरी कविता


"कविता"
कविता मेँरी इक क्षणिका है।
यह उदधि नहीँ जल कणिका है॥
रहते नहीँ जिसमेँ जलचर।
होते प्रतिविम्बित इसमे थलचर॥
यह प्यास बुझाती कलियों की।
पर करती न प्रक्षालन गलियों की॥
निज जीवन का है विंब यहाँ।
पर जगती का प्रतिविम्ब कहाँ॥
अशब्द अधरों का मृदुल गान।
होता जिसमेँ है सहज भान॥
अंकित करना है लक्ष्य व्यष्टि।
कर सके समाहित कहाँ समष्टि॥
निर्मलता इसमेँ है दर्पण की।
पर शक्ति नहीँ है तर्पण की॥
कारण मैँ हूँ अत्यात्म बिद्ध।
कर सका नात्र अध्यात्म सिद्ध॥
¤गिरि;
In this poem poet wants to describe his poetry that it's a moment just a droplet of water not a mass of water like ocean which is not habitat of aquatic creatures but land living creatures' images may be seen in it. It can satisfy only buds but can not washed out the streets. You can see the image of individual life here but not entire world. This is song of lips without voice which may admire in it. The goal of such poetry is individual not the entirism. It is just clear like mirror in which individual's life can be seen but can not used for homage in reclamation of human beings because the poet is totally individualist and could not prove himself as meditationalist.
                             Girijesh"giri"

मैं कवि हूँ (I AM THE POET)

तुम रवि हो
मैँ कवि हूँ
तुम विखेरो ज्योति अपनी
भाग जाये दूर रजनी
आलोक मेँ तेरे चुनूँगा
शब्द के मैँ चन्द मोती
फिर पिरोऊँगा उन्हेँ मैँ
प्रेम के इक तार मेँ
छुपी होगी प्रीति तेरी
शब्द के इस हार मेँ
लेके भटकूँगा उसे मैँ
लोग दीवाना कहेँगे
मिल गयी यदि ज्योति तेरी
लोग परवाना कहेँगे
है नहीँ परवाह मुझको
कोई मुझको कुछ कहे
चाहता हूँ गीत लिखना
मीत यदि कोई मिले
¤गिरि;

  In the spread light of love the poet wants to make away the darkness of his life. he wants to pickup the pearl of the words by which he can make a garland of love, taking which he would wander heither and thither in the world, even though people may call him mad in love but he never cares that whatever he is called in the public because he wants to write a song of love if he would get a friend of love.
                              Girijesh"giri"

व्यष्टिवादी कविता (INDIVIDUAL POETRY)

क्या है
ऐसी कविता का महत्त्व
जिसमें
न तो लोक है
और
न तो परलोक
सिर्फ है तो
आत्मवंचना
तो क्या
व्यष्टिवादी कविता महत्त्वहीन है
अब प्रश्न यह है क़ि
क्या व्यष्टि समष्टि से पृथक है
शायद नहीं
क्योंकि
समष्टि का अस्तित्व
व्यष्टि से ही है
और व्यष्टि की
व्यक्तिवादिता
स्वयं समष्टि के
एक
वर्ग विशेष का
प्रतिनिधित्त्व है
भले ही एक ही व्यक्ति
अपने भोगे हुए पल को
शब्द रूप प्रदत्त करता है
किन्तु
यह उसका अनुभव
सिर्फ उसका नहीं है
बल्कि
समाज के उस जैसे
तमाम व्यक्तियों की अभिव्यक्ति है
जो स्वयं गूंगे हैं
जिनके पास अभिव्यक्ति की क्षमता नहीं है
उनकी पीड़ा को व्यक्त करने का
माध्यम बनता है
वह व्यक्तिवादी कलाकार
जिसके आत्ममंथन से
जो प्रसूत है
यद्यपि उसकी अपनी पीड़ा है
लेकिन कहीं न कहीं
वह छिपाये है
उन तमाम व्यक्तियों की पीड़ा
जो अक्षम और निस्सहाय हैं
अस्तु
व्यष्टि कभी भी
व्यक्ति विशेष की
अभिव्यक्ति मात्र बनकर नहीं रह सकता
अतः
व्यष्टि और समष्टि की
विवेचना जरूरी है
जो सदैव पृथक नहीं है
बल्कि
व्यष्टि भी
कहीँ न कहीं
समष्टि है
अतः
ऐसी कविता भी
एक तरफ
लोक से अभिभूत है
तो दूसरी तरफ
आध्यात्मिकता
उसमें लक्षणा के द्वारा व्याप्त है
अस्तु
कविता कभी भी
व्यक्तिवादी नहीं हो सकती
और न ही
कविता कभी भी
निरर्थक व् महत्त्वहीन
हो सकती है
केवल उसे
समझने
और
आत्मसात करने की जरूरत है
जिसके लिए
चाहिए तो बस
एक सहृदय पाठक
जिसे ढूँढ़ना
आज की
सबसे बड़ी समस्या है
और यही है
व्यष्टिवादी कविता की
निरर्थकता
गिरिजेश"गिरी"

INDIVIDUAL POETRY

What is it the importance of such poetry which has neither this world nor transworld, Just then self-denial so what individualistic poetry is worthless. Now the question is that is the individual isolated from whole. Probably not, because the existence of complex is from the individual and of individual subjectiveness the complex itself is represented by a special class of society. Even if a person gives the words to his spent moment individually but it is not only his experience rather like that of society to which he belongs to is an expression of all persons who themselves are dumb and have no ability to expression. To express their suffering the individualistic artist becomes the medium of them. It is generated through introspection of his own is although his agony but somewhere he ass hidden the suffering of all those individuals who are disabled and destitute.Therefore any individual can not remain mere expression of individuals, that is why micro and macro deliberation is necessary which is not always isolated,rather one individual somewhereis complex so such poetry is one sided overwhelmed by the people of the world, on the other it is full of spirituality which is pervaded by metaphor. Therefore a poetry never be individualistic
nor worthless. Might be possible only to understand it and need to assimilate for whom it is difficult to seek a doting reader which is the greatest problem and That is the futility of individualistic poetry.

                                                                                            Girijesh "giri"

मेरी कविता (MY POETRY)


मेरी कविता मेरे गीत 
तुम हँसती हो या संगीत 
तेरी चुप्पी का यह सागर 
जब उमड़ेगा बहेगी भीत 
सामाजिक बंधन लज्जा है 
युग-युग से चलती यह रीत 
मुख पर यह अवगुंठन कैसा 
कठिन मार्ग पर चलती प्रीत 
पग-पग पर कांटे ही कांटे 
मैं हारूं तुम जाओ जीत 
यही याचना मेरी तुमसे 
बन जाओ तुम मेरी मीत 
मेरी कविता मेरे गीत 

गिरिजेश''गिरि''

MY POETRY

O my poem thou are my verse, when thee smile, seems like a music of verse. And when it would surge will flow all the walls as hurdles in path of love.The social bond is  a shame whether it is an eternal procedure since the time of yore.  Which type of shrinkness on thy face. Love moves over a difficult track which is full of thorns as hurdles at each step.So let me be defeated and thee would win. It is my appeal to you  that let thee be the friend of me. You are my poem and verse too.
       
                                                                                                       Girijesh''giri '

No comments:

प्राण-प्रतिष्ठा

  प्रभु प्राण-प्रतिष्ठा के पल प्रभु राम का नाम जपो अबहीं मुकती मिलिहैं सबै तबहीं शत पांच वरष इन्तजार कियो तबहीं दिन आज मयस्सर भयों ...